Voi, mistähän aloittaisin. Italian kuukautemme jälkimmäiset kaksi viikkoa vietimme Etelä-Toscanassa. Vaikka Italiassa on tullut vierailtua erinäisiä kertoja eri puolilla, tämä oli ensimmäinen kertamme Toscanan alueella. Ymmärrän hyvin, miksi tämä on monen suomalaisen suosikkialueita Italiassa. Ei tämä meilläkään varmasti ainoaksi ja viimeiseksi kerraksi jää. Toscana on iso ja nähtävää paljon. Ja koska meillä ajamista oli tässä reissussa paljon muutenkin, emme kovin pitkiä päiväretkiä tehneet. Tässä meidän reissusta Toscanan parhaat palat.

Capalbio

Majoituimme Toscanan eteläisimmässä kunnassa Capalbiossa.  Jos rakastat vanhoja kaupunkeja, hyvää ruokaa, viiniä (ja viinitiloja), lentokentän ja meren läheisyyttä, voin helposti suositella tätä kohdetta. Meri näkyi Airbnb-asuntomme parvekkeelta ja rantaan ajoi 15 minuutissa. Fiumicinon lentokenttä on vain reilun tunnin ajomatkan päässä. Rooman keskustaan pääsee 1,5 tunnissa junalla ja meno-paluulippu maksaa n. 18€. Kirjoittelen Roomasta kuitenkin oman postauksensa, sillä sehän ei Toscanaan oikeastaan kuulukaan 😊

Airbnb
Airbnb -asuntomme Toscanassa.
Asunnon parvekkeelta näki merelle asti. Rantaan oli kuitenkin 15 minuutin ajomatka.

Viinitilat

Viinitiloja riittää Toscanassa(kin) pilvin pimein. Voit piipahtaa ihan vaan tilojen kauppoihin, joissa monissa on tarjolla myös maistiaisia tai voit varata erikseen viinitilakierroksen. Capalbiosta löytyi useampi viinitila ja päädyimme Il Ponte -tilan tunnin kestävälle kierrokselle. Tutustuimme ensin oppaan johdolla viljelyksiin sekä viinin valmistusprosessiin alusta loppuun. Lopuksi oli kolmen viinin maistelut sopivan pienen syötävän kera. Hinta oli 25€ / hlö ja oli todellakin hintansa arvoinen. Kierroksen pystyi varaamaan helposti etukäteen netistä englanniksi ja tarjolla oli tosiaan muitakin kierroksia. He järjestävät myös erilaisia tapahtumia ja voin kuvitella, miten ihanaa pihalla olisi esimerkiksi iltavalaistuksessa.

Viinitilamatkailu
Il Ponte -viinitilan kierrokseen kuului kolmen viinin maistelu.
Toscanan parhaat
Kierrokseen kuului tietysti kierros myös viljelyksillä.

Kuvittele itsesti tänne illan hämärässä tunnelmavalojen loisteeseen.

Cascate del molino Saturnia

Nämä kuumat lähteet olivat alle tunnin ajomatkan päässä majoituksestamme. Etukäteen olin suunnitellut, että täällä pitää päästä käymään, sillä olin nähnyt paikasta todella upeita kuvia ja videoita. MUTTA… kun ilma on 37 astetta, vesi 37 astetta, porukkaa paljon, rikki haisee ja lähteen pohja on vähän limainen, en nyt tiedä oliko se käymisen arvoinen paikka 😃 Voisin kyllä kuvitella kokeilevani tätä uudelleen syksymmällä, kun ilma on viileämpi. Menisin paikalle myös hyvin aikaisin aamulla, kun väkeä ei vielä ole. Lähteillä saa siis käydä täysin maksutta (parkkipaikka on maksullinen)  ja se on auki 24h vuoden jokaisena päivänä. Kannattaa huomioida, että jos laittaa karttasovellukseen osoitteeksi Terme di Saturnia (jota nimeä tästä näkee myös käytettävän), se ohjaa kylpylään, joka on n. 1-2 km päässä tästä varsinaisesta paikasta. Eli laita osoitteeksi Cascate del molini Saturnia.  Alueelta löytyy myös ravintola.

Toscanan parhaat
Cascate del molino Saturnia. Kannattaa tulla aikaisin aamulla, jos haluaa välttää ihmispaljouden.

Val d´Orcia

Jos googlaat Toscanan, saat todennäköisesti ensimmäisiksi kuvaosumiksi Val d´Orcian maisemat. Alue kuuluu Unescon maailmanperintöluetteloon ja se löytyy Sienan maakunnasta. Ihania kukkulakyliä ja kumpuilevia maisemia mihin tahansa katsotkin. Meillä oli tarkkana kohteena tämä “windy road”. Itse tie vie yksityiselle tilalle ja sitä ei pääse ajamaan, mutta maisemia pääsee ihastelemaan mäen päältä. Jätät vain auton tien sivuun ja seuraat monien monien matkailijoiden valmiiksi tallaamia polkuja 😉 Me kävimme paikan päällä keskellä kuuminta iltapäivää, mutta voisin kuvitella, että auringonlaskun aikaan näkymät on henkeä salpaavat. Tosin silloin varmasti moni muukin turisti on löytänyt tiensä sinne.  Löydät paikan, kun laitat karttasovellukseen osoitteeksi Agriturismo Baccoleno.

Uimarannat

Merenranta ei ehkä ensimmäisenä tule mieleen, kun Toscanaa ajattelee.  Capalbiossa se oli kuitenkin niin lähellä, että lämpötilojen kivutessa lähemmäksi 40 astetta, vietimme useamman rantapäivän ja -illan. Erityisesti auringonlaskussa uiminen jäi mieleen, kun rannalla oli jo väljää, ilma lempeä ja vesi lämmintä.

Piknik merenrannalla auringon laskiessa oli yksi matkan kohokohtia.

Toscanan parhaat pikkukylät

Toinen toistaan ihanampia pikkukyliä kumpuilevien viinin- ja oliivinviljelysten lomassa. Matka ei taittuisi ollenkaan, jos jokaiseen pysähtyisi. Me teimme päiväretken mm. Pitiglianoon, jonka kujilla kävelimme ja piipahdimme kahville. Muista, että Italiassa vietetään siestaa (italiaksi riposo) n. klo 13-17 välillä. Jos piipahdat kaupunkeihin juuri tuolla aikavälillä, kaikki on kiinni. Eli lähde matkaan aikaisin aamulla tai vasta illalla, jolloin kylät heräävät kunnolla eloon.

Pitigliano
Montalcino

Ruoka

Äkkiä voisi luulla, että missä tahansa Italiassa syökin, saa hyvää ruokaa. Näin ei kuitenkaan ole, vaan voit päätyä syömään ylihinnoiteltua keskinkertaista tai ala-arvoista ruokaa. Onneksi löytyi kuitenkin niitäkin ravintoloita, joista sai itkettävän hyvää ruokaa. Omaksi suosikikseni nousi erään ravintolan cacio e pepe -annos, jonka kävin syömässä pariin eri kertaan. Paljon toki neljän viikon aikana teimme itse ruokaa ja se noudatteli pitkälti pizza ja pasta -linjaa 😃

Toscanan parhaat palat meidän reissulta oli tässä. Oletko käynyt Toscanassa? Mitä pidit? Itse ajattelin seuraavalla kerralla ottaa haltuun Firenzen ja Sienan, sillä vaikka vietimme Italiassa neljä viikkoa, kaikkea ei vaan silti ennättänyt (tai jaksanut ajaa).

Lue myös meidän ensimmäisestä kahdesta viikosta San Remosta täältä.